Osmoza - bubrenje sjemenki
Osnovna škola Eugena Kvaternika RakovicaUčeći o osmozi kao procesu u kojem polupropusna membrana odvaja dvije različito koncentrirane materije gdje polupropusna membrana propušta molekule otapala dok ne propušta čestice otopljenih tvari.
Napravili smo kratki projekt u kojem smo istraživali bubrenje sjemenki u čaši vode. Uzeli smo tri različite sjemenke: smeđa leća, slanutak i grah.
Cijeli proces smo mjerili programom micor:bita odbrojavanjem kako bi ustanovili koja sjemenka je prva nabubrila. Zaključili smo da u svim procesima je uspio proces bubrenje i to ovim redoslijedom: smeđa leća, slanutak i na kraju grah.
Projekt je prijavljen na temu: Mjerenje veličina u prirodi (dobna skupina: 1.- 5. razred OŠ).
Priprema opreme
Na početku projekta u tri čaše ulili smo jednaku količinu vode.
U prvu čašu stavili smo sjemenke graha i dali joj broj 1, u drugu čašu s brojem 2 nalazi se smeđa leća i u posljednjoj, trećoj čaši su sjemenke slanutka.
Svakoj čaši, odnosno sjemeni dodijelili smo po jedan micoro:bit kojim ćemo bilježiti promijene.
Program vrti odbrojavanje kako bismo točno zamijetili koja sjemenke je u kojem trenutku prešla u proces bubrenja.
Prva promijene vidljive su na sjemenkama smeđe leće u čaši broj 2, te smo zaključili da su one prve ušle u proces bubrenja.
Programiranje
Započinjemo s izradom programa za odbrojavanje kako bismo mogli mjeriti promijene, odnosno vidjeti u kojoj čaši sjemenka prva nabubriti.
Na početku, iz kategorije Osnovno odaberemo naredbu Zauvijek.
Iz kategorije Variables odaberemo opciju Make a Variable i dajemo joj ime broj te ju umetnemo u naredbu
Prikaži broj na mjestu gdje nam je upisana nula.
Završni dio
Link na preuzimanje programa za micro:bit je ovdje.
Uživali smo u kombiniranju naučenih programa sa znanjima iz prirode, te primijene definicija osmoze i bubrenjem sjemenki sa zaključcima pokusa.
Autori
Projekt su izradili Anamarija Bićanić, Dario Franjković i Lorena Žafran uz mentorstvo Valentine Blašković iz OŠ Eugena Kvaternika Rakovica.
Projekt je prijavljen na temu: Mjerenje veličina u prirodi (dobna skupina: 1.- 5. razred OŠ).